Vitamine D-tekort


Vitamine D is een vitamine die van belang is voor onder andere je botten, immuunsysteem en spieren. Ongeveer 90% van de vitamine D die wij binnenkrijgen, komt door blootstelling aan zonlicht. Doordat we tegenwoordig meer binnen zitten, komt een vitamine D-tekort steeds vaker voor.





Wat zijn de symptomen van een vitamine D-tekort?


Een langdurig vitamine D-tekort heeft voornamelijk een negatief effect op je botten. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de opname van calcium in de darmen. Wanneer je een vitamine D-tekort hebt, wordt maar 10 tot 15% van het calcium dat je inneemt opgenomen, waardoor je botten niet genoeg van dit botopbouwende mineraal krijgt. Verminderde botsterkte en een verhoogde kans op botbreuken zijn hierhoor symptomen van een vitamine D-tekort.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een vitamine D-tekort ook de volgende symptomen kan veroorzaken:

Vermoeidheid

Vitamine D-tekort is geassocieerd met vermoeidheid.

Lage rugpijn

Vitamine D-tekort is geassocieerd met chronische lage rugpijn.

Verminderde gemoedstoestand

Vitamine D-tekort is geassocieerd met depressie en seizoensgebonden depressie.

Botontkalking (osteoporose)

Vitamine D-tekort is geassocieerd met osteoporose.





Wat zijn de oorzaken van een vitamine D-tekort?


We krijgen vitamine D binnen door middel van zonlicht en voeding, eventueel aangevuld met voedingssupplementen. De meeste vitamine D wordt in het lichaam aangemaakt door blootstelling aan zonlicht. Het advies is om minstens twee keer per week vijf tot tien minuten tussen 10 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags met onbedekte armen en benen buiten in de zon te komen. Dit is al voldoende om genoeg vitamine D aan te maken.

Echter zijn er bepaalde factoren die het risico op een vitamine D-tekort verhogen. De belangrijkste factoren zijn:

Te weinig zon

Gedurende de winter en herfst is de zon vaak niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.

Donkere huidskleur

Mensen met een donkere huid kunnen moeilijker vitamine D aanmaken door blootstelling aan zonlicht.

Oudere leeftijd

De aanmaak van vitamine D neemt aanzienlijk met de leeftijd af.

Zonnebrand

Zonnebrand met een SPF-factor 8 of hoger vermindert de aanmaak van vitamine D met 90%.




Kan ik een vitamine D-tekort hebben?


Je leeftijd en huidskleur zijn twee belangrijke factoren die ervoor kunnen zorgen dat je meer vitamine D nodig hebt. Daarom zijn er voor bepaalde bevolkingsgroepen suppletieadviezen opgesteld. Voor deze doelgroepen wordt geadviseerd om je dagelijkse voeding aan te vullen met een vitamine D-supplement

Bekijk in de tabel of jij dagelijks extra vitamine D nodig hebt.

Suppletieadviezen vitamine D

 Groep  Leeftijdsgroep  Wie? Extra vitamine D
Kinderen  0 t/m 3 jaar  Alle kinderen 10
Vrouwen  4 t/m 49 jaar  Vrouwen met een donkere (getinte)  huidskleur en vrouwen die overdag  niet veel buiten komen of hun huid  bedekt hebben. 10
 50 t/m 69 jaar  Alle vrouwen 10
 70+  Alle vrouwen 20
Zwangere vrouwen  Alle zwangere vrouwen 10
Mannen  4 t/m 49 jaar  Mannen met een donkere (getinte)  huidkleur 10
 4 t/m 69 jaar  Mannen die overdag niet veel buiten  komen of hun huid bedekt hebben 10
 70+  Alle mannen 20

Bron: www.voedingscentrum.nl



Hoe kan ik mijn vitamine D-waarde testen?


Je vitamine D-waarde wordt gemeten door middel van een bloedonderzoek. Doordat vitamine D-suppletie bij een groot deel van de bevolking wordt aanbevolen, wordt de vitamine D-spiegel niet vaak bij de huisarts gemeten. De huisarts kan kan wel een bloedonderzoek aanvraag doen wanneer er onduidelijkheid is of iemand aan voldoende zonlicht wordt blootgesteld en bij personen met osteoporose.

Wat is een goede vitamine D-waarde?

 Vitamine D-waarde  Omschrijving
0-10 ng/ml Je hebt een ernstig vitamine D-tekort
11-30 ng/ml Je hebt een vitamine D-tekort
31-100 ng/ml Je vitamine D-gehalte is optimaal
>100 ng/ml Je hebt teveel aan vitamine D






Kan jij wel wat extra vitamine D gebruiken?


Behoor jij tot één of meerdere doelgroepen met een verhoogde behoefte aan vitamine D? Dan kan het verstandig zijn om je voedingspatroon aan te vullen met een vitamine D-supplement. Bij Holland & Barrett hebben we onder andere vitamine D capsules, druppels en sprays in verschillende sterktes.

Wil je meer informatie over welk vitamine D-supplement geschikt is voor jou? Neem dan contact met ons op en laat je adviseren door een van onze voedingsdeskundigen.