Magnesiumtekort


Magnesium is het vierde meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam en is belangrijk voor onder andere een normale werking van de spieren, het zenuwstelsel en de energiestofwisseling. Doordat magnesium betrokken is bij vele processen in het lichaam, kan een magnesiumtekort (ook wel hypomagnesiëmie genoemd) vele symptomen met zich meebrengen.



Wat zijn de symptomen van een magnesiumtekort?


Als je te weinig magnesium binnenkrijgt, zal je hier de eerste weken nog weinig van merken. Dit komt omdat je lichaam een voorraad magnesium heeft, voornamelijk in je botten. Als magnesium langere tijd ontbreekt in het voedingspatroon kunnen de volgende symptomen ontstaan:

Vermoeidheid

Een magnesiumtekort kan vermoeidheid veroorzaken.

Spierkrampen

Trekkingen, trillingen en spierkrampen kunnen een teken zijn van een magnesiumtekort.

Spierzwakte

Magnesiumtekort wordt in verband gebracht met spierzwakte, ook wel bekend als myasthenie.

Botontkalking (osteoporose)

Magnesiumtekort is een risicofactor voor osteoporose.



Wat zijn de oorzaken van een magnesiumtekort?


Voor de meeste mensen is een te lage magnesiuminname uit voeding de hoofdoorzaak van een magnesiumtekort. In Nederland eten we gemiddeld gezien dagelijks genoeg magnesium. Hier moet wel gezegd worden dat de adviezen van land tot land erg verschillen en dat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium in bijvoorbeeld Amerika veel hoger is dan bij ons.

Naast een lage magnesiuminname zijn er ook andere oorzaken die een magnesiumtekort kunnen veroorzaken. Dit zijn onder andere een overmatige alcoholinname, het gebruik van diuretica en verschillende chronische aandoeningen zoals diabetes type 2 en nierziekten. Ook sporters kunnen sneller een magnesiumtekort oplopen, omdat magnesium verloren gaat tijdens het zweten.



Hoe kan ik een magnesiumtekort aanvullen?


Een magnesiumtekort kan voor de meeste mensen worden opgelost door het vaker eten van magnesiumrijke voedingsmiddelen of door het nemen van magnesiumtabletten

Voedingsmiddelen rijk aan magnesium zijn onder andere groene bladgroenten, noten, volkorenproducten, bonen en peulvruchten.

Groenten

Met name groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en andijvie zijn rijk aan magnesium

Peulvruchten

Met name linzen, bruine bonen en kikkererwten zijn rijk aan magnesium.



Kan jij wel wat extra magnesium gebruiken?


Je voedingspatroon aanvullen met een magnesiumsupplement is een effectief manier om een magnesiumtekort te voorkomen en te behandelen. Bij Holland & Barrett hebben we verschillende vormen van magnesium, zoals magnesiumcitraat, magnesiumbisglycinaat en magnesiumolie.

Wil je meer informatie over welk magnesiumsupplement geschikt is voor jou? Neem dan contact met ons op en laat je adviseren door een van onze voedingsdeskundigen.