Vitamine B12-tekort


Voel jij je vaak moe of lusteloos en heb je regelmatig moeite om je te concentreren? Dan zou je wel eens een tekort aan vitamine B12 kunnen hebben.

Vitamine B12 is een essentiële vitamine die o.a. helpt bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes en mede zorgt voor een goede weerstand. Daarnaast helpt vitamine B12 bij moeheid en vermoeidheid en is het goed voor ons geheugen en zenuwstelsel. Omdat B12 vele belangrijke functies in het lichaam heeft, kan een tekort kan leiden tot een lange lijst aan klachten en symptomen.

Vitamine B12 komt van nature alleen voor in dierlijke producten. Daarom wordt veganisten aangeraden om een vitamine B12-supplement te slikken.

Wat zijn de symptomen van een vitamine B12-tekort?


Omdat vitamine B12 een vitamine is die je lichaam in de lever kan opslaan als reservevoorraad, merk je een tekort niet direct. Je lichaam maakt eerst de opgeslagen reservevoorraad op, waardoor je de symptomen van een B12-tekort pas na lange tijd ervaart, soms zelfs pas na een jaar.

Een langdurig vitamine B12-tekort kan leiden tot macrocytaire anemie, een vorm van bloedarmoede die gekenmerkt wordt door extra grote rode bloedcellen. Bloedarmoede kan o.a. vermoeidheid en moeheid, hartkloppingen, duizeligheid en oorsuizen tot gevolg hebben.

Een B12-tekort kan verder leiden tot coördinatiestoringen, het uitblijven van menstruatie, geheugenverlies, wazig zicht en een bleke huid. Enkele van de meest voorkomende symptomen van een B12-tekort zijn:

Vermoeidheid

Een B12-tekort kan vermoeidheids-klachten veroorzaken

Anemie

Een B12-tekort kan leiden tot anemie (bloedarmoede).

Concentratieproblemen

Een B12-tekort wordt geassocieerd met cognitieve achteruitgang zoals vergeetachtigheid en concentratieproblemen.

Verminderde weerstand

Een B12-tekort kan een verminderde weerstand tot gevolg hebben.

Wat zijn de oorzaken van een vitamine B12-tekort?


Omdat vitamine B12 alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en melkproducten zit, lopen veganisten en mensen die weinig dierlijke producten eten een groot risico op een vitamine B12-tekort.

Ook senioren lopen een vergroot risico op een tekort aan vitamine B12. In tegenstelling tot bij veganisten is de oorzaak bij ouderen niet dat ze te weinig B12 uit hun voeding halen, maar wordt dit tekort veroorzaakt doordat de productie van maagzuur op latere leeftijd afneemt, waardoor de B12 minder goed door het lichaam opgenomen kan worden.

Daarnaast kan ook het gebruik van bepaalde medicijnen zoals maagzuurremmers en het chronisch gebruik van lachgas het risico op een tekort aan vitamine B12 vergroten.

Vegan dieet

Veganisten en mensen die weinig dierlijke producten eten hebben een groter risico op een B12-tekort.

Oudere leeftijd

Ouderen hebben een hoger risico op een B12-tekort door verminderde opname uit voeding.

Coeliakie

Mensen met coeliakie hebben een verhoogd risico op een B12-tekort.

Maagzuurremmers

Langdurig gebruik van maagzuurremmers vergroot het risico op een B12-tekort.

Hoe kan ik mij op een vitamine B12-tekort laten testen?


Je huisarts kan je vitamine B12-gehalte meten door middel van een bloedonderzoek. Als uit de test blijkt dat er sprake is van een vitamine B12-tekort, kan dit tekort worden aangepakt door middel van vitamine B12-injecties of middels het slikken van een hooggedoseerd vitamine B12-supplement.

Wat is een goede vitamine B12-waarde?

 Vitamine B12-waarde  Omschrijving
<150 pmol/l Je hebt een vitamine B12-tekort
150-700 pmol/l Je vitamine B12-gehalte is normaal
>700 pmol/l Je hebt teveel aan vitamine B12

Bron: vumc.nl

Kan jij wel wat extra vitamine B12 gebruiken?


Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, dus eet jij weinig of geen dierlijke producten, heb je een chronische ontsteking van het maagslijmvlies, gebruik je maagzuurremmers of ben je al een dagje ouder? Dan loop jij een groter risico op een tekort aan B12 en kan het verstandig zijn om vitamine B12 tabletten bij te slikken.

Bij Holland & Barrett vind je vitamine B12 tabletten, capsules, smeltblaadjes en spray.

Wil je meer informatie over welk vitamine B12-supplement geschikt is voor jou? Neem dan contact met ons op en laat je adviseren door een van onze voedingsdeskundigen.