Keto dieet

Ketogeen dieet: wat is het en wat zijn de voordelen?

Wat is het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is een koolhydraatarm dieet. Tijdens dit dieet eet je maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Normaal gesproken verbrandt je lichaam als eerste koolhydraten, dat is het makkelijkste. Tijdens het keto dieet zijn er te weinig koolhydraten beschikbaar, waardoor je lichaam ervoor kiest om vetten te verbranden. Wanneer je lichaam vetten verbrandt, maakt het bepaalde zuren aan: ketonen. Vandaar de term ‘ketogeen dieet’.

 

Wat is het ketogeen dieet?

Wat zijn de voordelen van het ketogeen dieet?

Uit onderzoek blijkt dat het ketogeen dieet een effectieve methode is om af te vallen¹. Bij de meeste diëten krijg je een knagend hongergevoel, maar daar hoef je bij dit dieet niet bang voor te zijn. Dat komt omdat je minder koolhydraten eet, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler is en je minder snel trek krijgt. Ook eet je tijdens het ketogeen dieet veel eiwitten, die je een verzadigd gevoel geven. Hierdoor is het keto dieet makkelijker om vol te houden dan een caloriearm dieet.

 

Daarnaast zijn er steeds meer Keto dieetproducten te koop ter ondersteuning van je dieet. Zo kun je op een veilige manier diëten zonder voedingsstoffen mis te lopen.

 

Wat zijn de voordelen van het ketogeen dieet?

Wat mag je niet eten binnen een ketogeen dieet?

Tijdens het ketogeen dieet mag je geen koolhydraatrijke of suikerrijke producten eten. Tussendoortjes zoals melkchocolade, snoep of koekjes kun je dus niet eten. Daarnaast mag je tijdens het keto dieet geen brood, aardappels, wraps of pasta eten. Ook vallen sommige fruitsoorten af. Zo bevatten bananen, sinaasappels en appels te veel fruitsuikers.

 

Frisdrank, vruchtensap, energiedrankjes, cocktails en biertjes kan je ook beter laten staan. Deze drankjes bevatten namelijk allemaal veel koolhydraten.

 

Wat mag je niet eten binnen een ketogeen dieet?

Wat mag je eten binnen een ketogeen dieet?

Binnen het ketogeen dieet eet je voornamelijk eiwitrijke en vette producten. Denk hierbij aan natuurlijke oliën en vetten, vis en vlees, zaden, groenten, kaas, avocado en eieren. Ook mag je soms rood fruit, mosterd, pesto en zaden eten. Je mag af en toe een stukje pure chocola of een glas wijn pakken, zolang je maar binnen de 50 gram koolhydraten per dag blijft. Onderstaande producten zijn allemaal geschikt voor jouw keto dieet:

Wat mag je eten binnen een ketogeen dieet?

Kokosolie

Tijdens het keto dieet kun je het beste middellange ketenvetzuren (MCT's) eten, omdat je lichaam deze gemakkelijk opneemt. Deze vetzuren zitten vooral in kokosolie.

Shop kokosolie

Suikervervangers

Maak je gerechten zoet met onze natuurlijke suikervervangers stevia en erythritol.

Shop suikervervangers

Noten

Kies voor noten met weinig koolhydraten en onverzadigde vetzuren. Zo passen walnoten, macadamianoten en pecannonten perfect in een ketogeen dieet.

Shop noten

Koolhydraatarme producten

Gezonde voeding kan vermoeidheid tegengaan. Door gezond te eten en te drinken, zorg je voor een stabiele bloedsuikerspiegel en geef je jouw lichaam de benodigde vitaminen en mineralen.

Shop Eat Water

Is het keto dieet veilig?

Het keto dieet is veilig voor de meeste personen, maar helaas niet voor iedereen. Zo is het ketogeen dieet niet geschikt voor zwangere vrouwen, lacterende vrouwen en mensen met nierproblemen. Daarnaast moet je jouw lichaam tijd geven om aan het dieet te wennen. In het begin kun je je wat slapper voelen, of kan je maag onrustig worden. Daarom helpt het om het dieet rustig op te bouwen en steeds iets minder koolhydraten te eten.

Behoor je niet tot de risicogroep? Dan kan het geen kwaad om het keto dieet te proberen. We sluiten graag af met wat tips, zodat jij op een gezonde en veilige manier kunt diëten.

 

  • Kies voor onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetzuren. Kies voor producten rijk aan onverzadigde vetzuren zoals olijfolie, noten, avocado en zalm.
  • Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, bijvoorbeeld met behulp van voedingssupplementen.
  • Vraag eventueel advies aan een diëtist of arts

Is het keto dieet veilig?

gerelateerde onderwerpen

Voeding